Óvodapedagógusként minden nap játékötletekkel szeretnénk színesíteni az otthon töltött időt. Az autizmusban érintett gyermekek és családjaik még speciális kihívásokkal is szembe kell nézzenek! Ennek felismerésében és megoldásában szeretnék segíteni most!
·
napirend-az
óvodai napok struktúrája biztonságot ad, „bejósolható az élet”, az otthoni idő
is megszokott biztonságot ad…és akkor most „vegyítsük a kettőt!”-ha reggel nem
kell elindulni, talán fel sem kell öltözni…az óvodából érkező javaslatokat
mikor lehetne elvégezni???
Az első javaslatom: stabil napirend-azonos időben ébredés, azonos időben étkezések, ha lehet-sokaknál ez remekül működik!- napirendi kártyákkal , jól látható módon megjelenítve
A napirend fajtái | Autizmus&Diy
(cafeblog.hu)
·
tevékenységek,
amiket nem szeretne a gyermek elsőre-sok kisgyermeknél autizmus
esetén beszűkül az érdeklődés néhány témára, abból a komfortos zónából nehéz kimozdítani…szó
szerint! J ...de
az általános tájékozottság fejlesztése, a külvilághoz való kapcsolódás
elősegítése fontos teendő!
Javaslatom: játékhelyzetekbe kapcsolódjanak a szülők, vegyék fel a mozdulatok, események ritmusát csendesen, inkább érzelmi szinten hangolódva a gyermek játékára…majd a tükrözés következik (nem trükközés, nem ugyanaz! )J Ugyanazt tesszük, ugyanúgy mozdulunk a játékokkal, ahogy ő…majd KICSI új ötletet viszünk bele(érzéssel, amennyi belefér a játék tiszteletben tartása mellett!!!)- ha megvan a figyelem a gyerkőc részéről…akkor mi jövünk! Mármint…pár pillanatra az a játék, amit mi szeretnénk…majd sok ilyen alkalom után hosszabbodik a „mi „ időnk. Persze a deal is hasznos lehet- „ezt szereted Te és én is benne vagyok, most én kérek egyet”…és TÉNYLEG 1 LEGYEN!
Amit még problémásnak érzek, hogy sok autizmusban érintett gyermeknek a választás is nagy nehézség! Kártyákkal, esetleg a valós eszközökkel, de csak 2-3 egyszerre…majd lehet később bővíteni…
ASD specifikus fejlesztés (utazó) – Prizma Általános Iskola
és Óvoda, EGYMI (prizmaegymi.hu)
·
hangulat-Ami
most a meghatározó az a média,
valamint a sajátos családi légkör-
nyilván mindenhonnan a korlátozások és nyomasztó egészségügyi adatok szólnak
hozzánk, ami még véletlenül sem vidám, inspiráló, pozitív érzületet adó! Az
autizmus esetén még súlyosabb következményei lehetnek a hallott számadatoknak
és hangos következtetéseknek-a szülők hangulatán túl a konkrét,
képszerű-számszerű adatok végzetes jelentése, hiszen egy autizmusban
érintett gyermek –és általában egy gyermek!- nem tud elvonatkoztatni,
általánosítani…neki a vég az VÉG!Ehhez jön még a munkahely elvesztésének réme,
az egészség megrendülése valamelyik közeli családtag esetében…és nem is
sorolom!!!
Javaslom, hogy kevesebb-vagy SEMMI- közvetlen híradás legyen a gyermekek körül, úgysem tud vele –és mi sem L mit kezdeni…egy-két-sok beszélgetés kártyákkal-akár saját készítésűvel, konkrét folyamatokról, érzelmeket kifejező kártyákkal a gyermek érzelmi állapotának azonosítása miatt-azok tudatosítása saját maga felé- a környezet érzéseinek azonosítása, hogy „értse” a nonverbális jeleket.
Kommunikációs Programok
Mobileszközökre | Autisták Országos Szövetsége (aosz.hu)
·
közösségi-szociális
kapcsolatok-nyilván az online térre korlátozódik leginkább, de a
kortársakkal, ismerős felnőttekkel, családtagokkal a „látom-hallom” érzékszerveinek bevonásával
az a megnyugtató érzés párosítható, hogy NEM VAGYUNK EGYEDÜL!!!
· fejlesztés otthon- A javasolt és elektronikus úton érkező fejlesztőjátékokhoz néhány speciális eszköz is kellhet, a nyomatott/laminált megoldás azonban most nem mindenütt használható, és kérdés, a személyes szülői minőségben működő kompetenciák használhatók-e a fejlesztő feladatok végrehajtására???
Javaslom: saját készítésű, rajzos eszközök, akár együtt is a gyermekekkel-a váratlan eseménynek-mert ilyenek is lehetnek!!!- pedig egyszerű „pálcikaember” figurákkal lerajzolva azonnali segítséget jelenthetnek!
Gráfico vectorial Forma de la figura ▶ Imagen vectorial Forma de la figura |
Depositphotos®
ÉS VÉGÜL, DE NEM UTOLSÓSORBAN…
Fejlesztő hatású, vidám hangulatot okozó és hasznos tapasztalatot hozó játékok:
· „Adj enni a kismadárnak!”
Eszközök: doboz, tálak, kismadár (helyettesíthető bármilyen plüssel),széna/száraztészta/papírhulladék a doboz aljába, színes fonaldarabok(„kukacok”)
feladat: kézzel belenyúlni a dobozba és kiszedegetni a „kukacokat”
Plastic Bag Kite - Munchkins and Moms (playteachrepeat.com)
·
„Repüjön
a sárkány!”
Eszközök: 1 db nylonszatyor, zsinór
feladat: a szabadban töltött idő
élvezetesebbé tételére szaladgálhat a gyerkőc kedvére, dombra fel-dombról le J
·
„Keresd
meg a …betűt!” vagy „Rakd ki a neved!”
Eszközök: zárható zip-es nylonzacskó,
betűformák/számok/színes gyöngyök
feladat: tapintással keresgélés, tárgyak irányítása megadott irány szerint
Calming Find It Game
(ladybehindthecurtain.com)
· „Keresgélj, csendesen!”
Eszközök: műanyagpalack, rizs/apró
magok,színes gombok/kinderjátékok/betűk/LEGO figurák
feladat:lecsendesedésre kiváló, ha
nézegetve, forgatva a palackot a gyerkőc kevesebb-több „kincs” közül megtalálja
a számára kedveset/kérésünknek megfelelőt.
A mai bejegyzésünk elemeihez
részletesen még később visszatérünk!
Szeretetteljes, békés napot kívánunk!
Aprajafalva Alapítvány csapata
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése