TSMT- Tervezett SzenzoMotoros Tréning.
Mozgásterápia, amely az idegrendszerre gyakorolt hatása révén újraszervezi, újrahuzalozza a neurológiai alapokat. Segít az agynak megszabadulni béklyóitól (úgy mint pl: fennmaradó primitív reflexek). Mindez kihat a mozgásra, beszédre, pszichikumra, viselkedésre egyaránt.
A tervezett
szenzomotoros terápia az első lépés abban az építkezésben, melynek csúcsán a
„tanulás”, a „viselkedés” és „mindennapi életvitelünk”, életminőségünk
áll. Segít rendezni az alapokat, melyekre értelmi képességeink, figyelmi
funkciók, a kiegyensúlyozott pszichikum, ill. az összeszedett, alkalmazkodó
viselkedés épülnek.
A
szenzomotoros torna azért is zseniális, mert „szelíd gyógymód” (noninvazív:
nem kell hozzá szúrni, vágni, gyógyszeres kezelést alkalmazni). Bár
az idegrendszer egy roppant bonyolultan működő „szerkezet”, mégis tudunk szelíd
gyógymódokkal, mozgásterápiával, étrendi, életmódbeli változtatásokkal hatni
rá. A TSMT remek lehetőség „családépítésre” is. A közös „munka”, a
hasznosan eltöltött minőségi idő, az eredmények miatti öröm pozitívan hat a
gyerek – szülő kapcsolatra, a család-dinamikára is.
Az emberi
agy – testsúlyhoz viszonyított mérete – háromszor nagyobb, mint legközelebbi
rokonunké, a csimpánzé (Hámori József: Az emberi agy fejlődésének
története, Magyar Tudomány, 2006). Az ár, amit e rendkívüli
méretért, egyedülálló agykapacitásért, valamint a két lábra állásért
fizettünk, az, hogy a csecsemő – az állatvilágban jellemzőtől eltérően –
esetlenül, éretlenül jön a világra, hiszen meg kell születnie, amikor még éppen
átjut a medencecsontok között. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy az
agyfejlődés nagyobb része a születés utánra tolódik (Hámori József: Az
emberi agy fejlődésének története, Magyar Tudomány, 2006). A megszületés
utáni élet első 9 hónapjára tekinthetünk úgy, mint a terhesség második felére
(Sally Goddard Blythe: A kiegyensúlyozott gyermek). Ez alatt az idő
alatt alakulnak ki azok a létfontosságú kapcsolatok az agy alacsonyabb és
magasabb rendű központjai között, amelyekre az egész mozgás-, majd értelmi
fejlődés épül.
Amennyiben
az idegrendszer fejlődésébe hiba csúszik (ennek számos oka lehet, akár a
terhesség időszakára, vagy a szülés folyamatára visszanyúlva), tünetként
érzékelni fogjuk a gyermek mozgás-, beszéd-, pszichés-, illetve kognitív
fejlődése során A központi idegrendszeri funkciók érettségének, integritásának
mutatói pl. a primitív / archaikus / csecsemőkori reflexek, „agyra nyíló
ablakok”, ahogy S. G. Blythe írja. A primitív reflexek (pl.
Galant reflex, STNR, ATNR, TLR) legtöbbjének maximum egy éves korig
integrálódnia kell (magasabb rendű agyi központok szabályozása alá
kerülni). A felmérés (ÁMV, LongiKid) során, többek között, archaikus
reflexeket is nézünk.
Csak a
megfelelően integrálódott archaikus reflexekre tudnak ráépülni a testtartást
szabályozó reakciók, melyek életünk végéig fennmaradnak, és segítik a
helyes posztura megtartását, az egyensúly kibillenésére adott megfelelő
válaszreakciót, ill. mozgáskoordinációt. Ezek tudat alatt működő
automatikus mozgások, melyeket az agykéreg „szolgálatában” álló alsóbb
központok (agytörzs, középagy, kisagy és bazális ganglion) szabályoznak (Sally
Goddard Blythe: Akaratlagos figyelem, Biztos
egyensúly, Csodálatos összhang, A sikeres tanulás ABC-je.
Továbbiakban: S. G. Blythe: ABC). Amennyiben a fennmaradt
(nem integrálódott) primitív reflexek miatt nem tudtak megfelelően kialakulni a
magasabb testtartási és motoros képességek, az idegrendszer a hiányosságok
pótlása miatt állandó kompenzálásra kényszerül. Ez igen sok energiát von
el a magasabb rendű funkcióktól (pl. figyelem, kreativitás), nagyon lefárasztja
az egyént, rontja teljesítményét (mind mozgásos, mind pszichikai, mind
szociális téren). A gyermek (vagy felnőtt), legalábbis bizonyos területeken,
életkorához képest alacsonyabb hatékonyságot, teljesítményt mutat.
A terápiás torna elősegíti az
archaikus reflexek integrálódását. Ez a reflex rendszer az alap, amely a magasabb
testtartási és motoros képességeket „tartja” (S. G. Blythe: ABC).
Ez utóbbiakra pedig még magasabb rendű képességek, funkciók épülnek – úgy, mint
figyelem, viselkedés, alkalmazkodóképesség a mindennapokban, valamint a
tanulás.
További információk:
·
Mi a TSMT – Szenzomotoros
torna
·
Mi
az a TSMT torna? (babaszoba.hu)
·
(1898) Tervezett
Szenzomotoros Tréning - YouTube
·
Manóház
Budaörs | TSMT mozgásterápia | Gyermekpszichológia (manohaz.com)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése