Komplex Mozgásterápia-
KMT
Az
autizmus spektrumzavarral élő felnőtteknél
már gyermekkorban is megvannak a jellemző tünetek, de a diagnózis felállítására
csak felnőttkorban kerül sor.
Kisgyermekkorban
gyanakvásra adhat okot a beszéd késése, vagy annak hiánya, amit ritkán kísér
testbeszéd. A gyermek nem, vagy kevéssé érdeklődik a környezetében lévő
emberek, kortársai iránt, és nem, vagy alig reagál az arckifejezéseikre,
érzéseikre, mert nem képes azokat felismerni, nem kezdeményez játékot. Nem,
vagy kevéssé észleli a közösségi szabályokat, könnyen túlterhelik a társas vagy
egyéb ingerek. Nevén szólítva nem figyel fel, nem képes az élmények és az öröm
megosztására, ritkán mutogat tárgyakra, hogy felhívja azokra mások figyelmét.
Nem alkalmaz szemkontaktust. Furcsa, ismétlődő kéz- illetve ujjmozgásokat, (ún.
repkedés), ismétlődő cselekvéseket (pl. ajtócsapkodás) végez. Feltűnően rosszul
érinti, ha belépnek a személyes terébe vagy sürgetik. Az
ASD-vel élők gyakran küzdenek különböző mértékű tanulási nehézséggel is.
Az idegrendszer érésének segítésére többféle
módszer is kidolgozásra került és megtalálható hazánkban is. Egy azonban közös
bennük: mozgással célzott mozgásos
gyakorlatokkal és tornákkal építik ki az idegpályákat. Ehhez a munkához
idő és türelem kell, hiszen sokszor kell ismételni a gyakorlatokat
meghatározott sorrendben ahhoz, hogy célt érjünk. Brain Gym és KMT gyakorlatok és tornák és mozgásos foglalkozások során is
ezt tesszük, játékokkal kiegészítve. A gyakorlatok új mozgásmintákat adnak és
aktiválják a kognitív funkciókat.
A tanulási ösztön
velünk születik és életünk végéig velünk marad. Mint minden ösztöncselekvés, a
tanulás is örömérzést okoz és arra késztet, hogy újra és újra létrehozzuk ezt a
kellemes állapotot.
A tanulási nehézségeknek sokféle
oka és eredete lehet. Az esetek 65-70%-ban az idegrendszer alul szervezettsége
áll a probléma hátterében. Carl Henry Delacato és csoportja kidolgozott egy
mozgásterápián alapuló módszert, melynek segítségével le lehet dolgozni ezt a
deficitet. Ezt a módszert fejlesztette tovább Kulcsár Mihályné és dolgozott ki
egy rávezető és egy nehezített mozgássort a monotónia elkerülésére.
A kognitív tevékenység fejlődése szorosan
kapcsolódik a személyiségfejlődéshez (alappillére). Alapja ez intellektusnak és
az alkalmazkodóképességnek. Fontos szerepet játszik az intelligencia
kialakulásában. A megismerő tevékenység fejlődésének minősége alapozza meg a
tanulási képességet is. Jól körülírható korszakokra osztható. Ezeket a
korszakokat nem lehet kihagyni vagy lerövidíteni. Ha a gyermek valamilyen oknál
fogva nem járja be a genetikailag programozott utat, annak tanulási nehézségek
lehetnek a következményei.
I. korszak: Mozgásos szenzoros tanulás
időszaka (0-1 év) – világ megismerése
mozgásokon keresztül. Orális fázisnak is nevezik, ekkor alakul ki az ősbizalom
/ bizalom a világgal szemben és az önszeretet.
II. korszak: jellemzője a verbális
tanulás (1-3 év) Fogalmak kialakulásának időszaka (anális fázis). Éntudat
kialakulása és ekkor szerez autonómiát saját maga felett.
III. korszak: nem identitástudat kialakulása (genitális
fázis), (3-6 éves kor). Mozgás és érzékelés finom összehangolódásának fázisa. A
világ megismerése játékokon keresztül. Ekkor alakul ki az önbecsülése.
IV. korszak: látencia korszaka (6-12 éves kor).
Az intellektuális fejlődés felgyorsul, az emlékezet fejlődése minőségi
változáson megy át. Erősödik az önbecsülés és önértékelés; sérülése esetén
alakulhat ki a túlteljesítési kényszer vagy elszigetelődés / nagyfokú
kudarcelvárás.
V. korszak: Elkezdi értelmezni a világot ( 13-18 éves kor).
Felborul a korábbi hormonális egyensúly, ez átmenetileg tanulás képtelenséget
okozhat (néhány hét vagy hónap). A gyerekek ebben az időszakban különösen
érzékenyek és fogékonyak a környezeti hatásokra.
*Forrás : Kulcsár Mihályné: A tanulás
öröm is lehet
Szakértői
vizsgálati eredményként akár a
„gyermekkori autizmus”,akár az
F83,F84, F88, F89 kóddal rendelkező gyermekről legyen is szó, az együttműködő
készség minimális megléte szükséges ehhez a fejlesztéshez.
KMT munka folyamata:
Mozgásfelmérés – egyéni vagy kis csoportos formában
Egyéni
felmérés keretében különböző mozgások
és játékos feladatok elvégzését kérjük a gyerektől, illetve megfigyeljük őt
feladathelyzetben.
Csoportos felmérés esetén 2-4 gyerek végez vezetett gyakorlatsort, mely
alapján ki tudjuk szűrni kinek lehet szüksége részletesebb vizsgálatra és
egyéni terápiára vagy javaslatot teszünk csoportos mozgásfejlesztésre.
Első felmérés és
iskolaérettségi vizsgálat időtartama 60-90 perc + 30 perc konzultáció a
szülővel. Ez autizmus esetén nem alkalmazható!
Fejlesztési terv – gyakorlatsor –
avagy otthoni mesés feladatok
Az egyéni felmérést
követően kidolgozunk és megtanítunk egy egyéni mozgássort, mely
mindkét módszer gyakorlatait tartalmazza (és e-mailben elküldjük a szülő
részére).
Ezeket kisebb gyerekek
esetében egy mesébe ágyazzuk, hogy több motivációt adjunk. Ezek naponta elvégzendő feladatok és kb. 10-15 percet vesz igénybe a
gyakorlásuk, azonban a hatékonyság szempontjából elengedhetetlen, hogy az agyat
naponta érje ez a célzott stimuláció a blokkolt területek működésének újra
tanításához. A közös mese-kaland elvégzése kedvezően hat a szülő gyerek
kapcsolatra is.
Kontroll találkozók
A fejlődést minden
hónapban kontroll vizsgálatokon figyeljük meg és sor kerül egy Brain Gym Balance-ra is a fejlődés
elősegítésére és a stresszek oldására.
Akkor változtatunk a
gyakorlatokon, ha látjuk a változást viszont a mesét mindig tovább
visszük, melyet szintén megtanítunk és emailben elküldünk.
A kontroll találkozók
időtartama : 45-60 perc
A fejlődés üteme minden
esetben eltérő, addig nem lépük tovább, míg az adott gyakorlat nem megy
tökéletesen. Tapasztalatok szerint a folyamat időtartama kb. 1 év.
További információk:
·
(1898) Komplex
Mozgásterápia - betekintő - YouTube
·
Mi az a Komplex
Mozgásterápia? - YouTube
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése