2023. augusztus 16., szerda

Terápiák sorozatunk A Komplex Mozgásterápia - mozgással minden terület fejleszthető

 





Komplex Mozgásterápia- KMT

Az autizmus spektrumzavarral élő felnőtteknél már gyermekkorban is megvannak a jellemző tünetek, de a diagnózis felállítására csak felnőttkorban kerül sor. 

Kisgyermekkorban gyanakvásra adhat okot a beszéd késése, vagy annak hiánya, amit ritkán kísér testbeszéd. A gyermek nem, vagy kevéssé érdeklődik a környezetében lévő emberek, kortársai iránt, és nem, vagy alig reagál az arckifejezéseikre, érzéseikre, mert nem képes azokat felismerni, nem kezdeményez játékot. Nem, vagy kevéssé észleli a közösségi szabályokat, könnyen túlterhelik a társas vagy egyéb ingerek. Nevén szólítva nem figyel fel, nem képes az élmények és az öröm megosztására, ritkán mutogat tárgyakra, hogy felhívja azokra mások figyelmét. Nem alkalmaz szemkontaktust. Furcsa, ismétlődő kéz- illetve ujjmozgásokat, (ún. repkedés), ismétlődő cselekvéseket (pl. ajtócsapkodás) végez. Feltűnően rosszul érinti, ha belépnek a személyes terébe vagy sürgetik. Az ASD-vel élők gyakran küzdenek különböző mértékű tanulási nehézséggel is.

Az idegrendszer érésének segítésére többféle módszer is kidolgozásra került és megtalálható hazánkban is. Egy azonban közös bennük: mozgással célzott mozgásos gyakorlatokkal és tornákkal építik ki az idegpályákat. Ehhez a munkához idő és türelem kell, hiszen sokszor kell ismételni a gyakorlatokat meghatározott sorrendben ahhoz, hogy célt érjünk. Brain Gym és KMT gyakorlatok és tornák és mozgásos foglalkozások során is ezt tesszük, játékokkal kiegészítve. A gyakorlatok új mozgásmintákat adnak és aktiválják a kognitív funkciókat.

A tanulási ösztön velünk születik és életünk végéig velünk marad. Mint minden ösztöncselekvés, a tanulás is örömérzést okoz és arra késztet, hogy újra és újra létrehozzuk ezt a kellemes állapotot. 

 

tanulási  nehézségeknek sokféle oka és eredete lehet. Az esetek 65-70%-ban az idegrendszer alul szervezettsége áll a probléma hátterében. Carl Henry Delacato és csoportja kidolgozott egy mozgásterápián alapuló módszert, melynek segítségével le lehet dolgozni ezt a deficitet. Ezt a módszert fejlesztette tovább Kulcsár Mihályné és dolgozott ki egy rávezető és egy nehezített mozgássort a monotónia elkerülésére.

kognitív tevékenység fejlődése szorosan kapcsolódik a személyiségfejlődéshez (alappillére). Alapja ez intellektusnak és az alkalmazkodóképességnek. Fontos szerepet játszik az intelligencia kialakulásában. A megismerő tevékenység fejlődésének minősége alapozza meg a tanulási képességet is. Jól körülírható korszakokra osztható. Ezeket a korszakokat nem lehet kihagyni vagy lerövidíteni. Ha a gyermek valamilyen oknál fogva nem járja be a genetikailag programozott utat, annak tanulási nehézségek lehetnek a következményei.

I. korszak: Mozgásos szenzoros tanulás időszaka (0-1 év) – világ megismerése mozgásokon keresztül. Orális fázisnak is nevezik, ekkor alakul ki az ősbizalom / bizalom a világgal szemben és az önszeretet.

II. korszak: jellemzője a verbális  tanulás (1-3 év) Fogalmak kialakulásának időszaka (anális fázis). Éntudat kialakulása és ekkor szerez autonómiát saját maga felett.

III. korszak: nem identitástudat kialakulása (genitális fázis), (3-6 éves kor). Mozgás és érzékelés finom összehangolódásának fázisa. A világ megismerése játékokon keresztül. Ekkor alakul ki az önbecsülése.

IV. korszak: látencia korszaka (6-12 éves kor). Az intellektuális fejlődés felgyorsul, az emlékezet fejlődése minőségi változáson megy át. Erősödik az önbecsülés és önértékelés; sérülése esetén alakulhat ki a túlteljesítési kényszer vagy elszigetelődés / nagyfokú kudarcelvárás.

V. korszak: Elkezdi értelmezni a világot ( 13-18 éves kor). Felborul a korábbi hormonális egyensúly, ez átmenetileg tanulás képtelenséget okozhat (néhány hét vagy hónap). A gyerekek ebben az időszakban különösen érzékenyek és fogékonyak a környezeti hatásokra.

 

*Forrás : Kulcsár Mihályné: A tanulás öröm is lehet

 

Szakértői vizsgálati eredményként akár a  „gyermekkori autizmus”,akár  az F83,F84, F88, F89 kóddal rendelkező gyermekről legyen is szó, az együttműködő készség minimális megléte szükséges ehhez a fejlesztéshez.

 

KMT munka folyamata:

Mozgásfelmérés – egyéni vagy kis csoportos formában

Egyéni felmérés keretében különböző mozgások és játékos feladatok elvégzését kérjük a gyerektől, illetve megfigyeljük őt feladathelyzetben.

Csoportos felmérés esetén 2-4 gyerek végez vezetett gyakorlatsort, mely alapján ki tudjuk szűrni kinek lehet szüksége  részletesebb vizsgálatra és egyéni terápiára vagy javaslatot teszünk csoportos mozgásfejlesztésre.

Első felmérés és iskolaérettségi vizsgálat időtartama 60-90 perc + 30 perc konzultáció a szülővel. Ez autizmus esetén nem alkalmazható!

Fejlesztési terv – gyakorlatsor – avagy otthoni mesés feladatok

Az egyéni felmérést követően  kidolgozunk és megtanítunk egy egyéni mozgássort, mely mindkét módszer gyakorlatait tartalmazza (és e-mailben elküldjük a szülő részére).

Ezeket kisebb gyerekek esetében egy mesébe  ágyazzuk, hogy több motivációt adjunk. Ezek naponta elvégzendő feladatok és kb. 10-15 percet vesz igénybe a gyakorlásuk, azonban a hatékonyság szempontjából elengedhetetlen, hogy az agyat naponta érje ez a célzott stimuláció a blokkolt területek működésének újra tanításához. A közös mese-kaland elvégzése kedvezően hat a szülő gyerek kapcsolatra is.

Kontroll találkozók

A fejlődést minden hónapban kontroll vizsgálatokon figyeljük meg és sor kerül egy Brain Gym Balance-ra is a fejlődés elősegítésére és a stresszek oldására.

Akkor változtatunk a gyakorlatokon,  ha látjuk a változást viszont a mesét mindig tovább visszük, melyet szintén  megtanítunk és emailben elküldünk.

A kontroll találkozók időtartama : 45-60 perc

A fejlődés üteme minden esetben eltérő, addig nem lépük tovább, míg az adott gyakorlat nem megy tökéletesen. Tapasztalatok szerint a folyamat időtartama kb. 1 év.

 

 

További információk:

·         (1898) Komplex Mozgásterápia - betekintő - YouTube

·         Mi az a Komplex Mozgásterápia? - YouTube

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Meltdown- mit tehetünk, hogy megelőzzük és mit, ha már elindult?

  Ha olyan tippeket és eszközöket keres, amelyek segítenek kitalálni, hogyan lehet megnyugtatni egy autista gyermeket otthon, az iskolában, ...